Tuesday, August 10, 2010

Marhaban Ya Ramadhan..


Assalamualaikum...

Apa khabar semua? Kaifa Ha Luka? Harapnya semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya..
Alhamdulillah masih lagi kita hidup di muka bumi ini.. untuk menunaikan tanggungjawab kita sebagai seorang Muslim sejati...

Tepat pada jam 8.30 malam aku mendengar pengumuman Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja menyatakan bahawa pada hari rabu ( esok ) dah start berpuasa.. and as usual orang yang sama jugak yang menyampaikan pengucapan tue.. hehehe.. how authentic..

Hehehe.. bila mengimbau kembali zaman kanak-kanak aku.. sememangnya penuh dengan hilang tawa dan riang ria... xleh bayangkan macam mana sambut raya masa kecik-kecik dulu.. nasib baik la aku x pernah ponteng pose ( seriusly.. memang xpernah..= D )

Bila dah jer diberitahu nak pose esok, aku bukan main lagi seronok.. mana taknya.. jumpa kengkawan masa bazaar ramadhan... main mercun masa orang terawikh.. hehehe... beli makanan bebanyak semata-mata ikot hawa nafsu.. budak la katakan... but bila difikirkan balik.. yeah, pose sememangnya menyeronokkan..

Masa kecik-kecik jugak aku berjanji dengan mak ayah aku.. nak pose penuh.. bila pose penuh leh dapat duit rayer banyak sket.. hehee.. maunya kering duit ayah aku nak bagi duit... but itu masa kecik leh ar.. and kenangan masa pergi terawikh memang sukar dilupakan..
aku masih lagi ingat...

Darjah 4, kampung aku masa tue xder lampu jalan.. so, susah sket ar nak pergi solat terawikh.. then sepupu aku ada idea bernas lagi terbaik.. dia guna bekas tin susu... lilin.. dawai.. dan penebuk lubang.. akhirnya siaplah lampu buatan sendiri.. buat suluh kawasan gelap..
hehehe... wah... those days.. hehehe...

Bulan yang mulia ini aku harap agar dapat melakukan amalan yang disukai Allah.. setan semua dah dirantai so, aku sememangnya excited.. hehehe.. bila lagi aku boleh menikmati ketenteraman jiwa disamping beramal hanya kepada Allah Ta'ala... kerana bulan ini bulan barakah.. berlipat kali pahala diberikan kepada hambaNya yang setia..

So, hopefully kita semua mendapat manfaat dari bulan yang penuh makrifah nie.. Amien..

Iqbalhakim


No comments:

Post a Comment