Monday, December 21, 2009

Duit-duit... Di Mana Kau Duit...


Assalamualaikum... pe khabar semua?
lama x dengar citer ( macam la orang nak balas balik.. hehehe... )
ok, hari nie aku nak citer sket pasal duit.. atau dalam bahase sepanyolnyer 'money'.. ( tol ke? )
hari nie aku baru jer dapat elaun aku for this month.. bukan kerja aper but belajar nyer pasal.. aku skunk nie belajar untuk jadi M.A ( Medical Assistant.. bawah Gov..)
tiap2 bulan kementerian kesihatan masukkan elaun dalam rm 600 lebih...
ape yang aku nak citerkan sebenarnye skunk nie dunia lebih mementingkan duit dari nilai kasih sayang.. ( fulamak, cam debate la pulak... = P )
naper aku cakap macam tue.. well, after seharian semalaman aku buat pemikiran dan analisis.. memang terbukti.... jangan caye sangat la soap opera yang cakap maruah lagi penting dari nilai duit sebab lumrah manusia semua mata DUITAN... aku bukan nak mengagungkan duit but kalau kita fikir buat seketika kebanyakkan perkara melibatkan duit.....
bukti terbaik aku nak citerkan pasal berita paper semalam... x sanggup jaga mak sendiri sebab dah tua.. bila mak dah meninggal.. bukan nyesal ke aper...siap berebut harta depan kubur lagi..
nie melalui pembacaan aku dalam Metro semalam.. memang dunia dah nak kiamat dah..
politik wang memang terlampau common among the goverment officers.. even cops also...
ayah aku pernah tengok lori 3 bijik kena tahan ngan polis.. then driver lori tanye..
canner nie encik?
xper... awak hulur jer rm 10.. sebijik lori rm 10... 3 bijik 30... then awak jalanlah..
fuh, nilai materialistik memang mengkaburi mata manusia sehinggakan ke pihak penguatkuasaan undang-undang..
law breakers memang seronok la... mana x nyer penduduk asyik report kat media...
kalau report kat polis atau high authorities.. terjamin ke masalah tue selesai...
nilai perikemanusiaan sepatutnya ada dalam diri setiap insan... semestinya wang penting akan tetapi haruslah berlandaskan undang-undang dan ketekunan serta keikhlasan diri...
memang konfem terjamin masuk syurga punyalah... InsyaAllah...
so..

LU PIKIR LA SENDIRI ( sori brother Nabil.. gua sapu lu punyer trademark... hehehe.. )

-iqbalhakim-

No comments:

Post a Comment