Sunday, December 27, 2009

Kemalangan Tanpa Di Duga..


assalamualaikum...
pada mulanya aku rasa macam malas nak tulis blog hari nie ( letih sebab daftar kat kolej.. balik rumah untuk ambil kad matrik and then go back to hostel.. ) but after reading my frenz's blog bout tragedi kemalangan menimpa 10 mangsa yang malang tue... trigger my mind to type this..
memang kesian giler.. nak dekat penghujung tahun dah... mangsa malang x berbau nie meninggal dunia dengan mengejut... ape dah jadi dengan masyarakat kita sekarang?
bukan nak perlekeh authorities... but aku sendiri rasa selepas nie memang banyak timbul isu pasal keselamatan bas... i read todayz paper and dengar citer driver bas nie yang cuai...
mengantuk masa bawa bas... berlaku la kemalangan di mana bas 2 tingkat yang dibawanya melanggar divider jalan... and believed me or not yang kemalangan tue was actually happen at lebuh raya...
come on... lebuh raya aku rasa memang paling selamat untuk dibawa...
coz we noe dat kemalangan selalunya berlaku kat selekoh jalan-jalan biasa.... but thiz time memang aku rasa nak je blame kat driver... ( sorry, lepas geram... )
member aku citer yang actually driver yg tengah bawak ( and at the same time ngantuk... ) nak tukar shif... tukar driver but member dia xjadi tukar...
so, for the whole trip dia yang bawa.... ( itu yang aku dengar ar... )

pandangan aku... firstly bout the bus... aku memang jarang naik bas tue.. kalau ada pun sekali jer ( trip ke kelantan from kl.. )..
and aku rasa memang x selamat.. why?
kalau banding dengan bas biasa... ketinggian seat passenger bas biasa ngan 2 tingkat memang lain... bas 2 tingkat kalau sape duk floor bawah memang rasa cam naik keter jer... ( x tinggi sangat... ). That's the factor that makes almost 10 people died drastically...
bahan dalaman bas ( interior cassing... rangka bas ) perlu dikaji selidik sebab aku tengok sekarang perkhidmatan bas memang banyak, tumbuh macam cendawan... so, kena kaji selidik betul2.. adakah material bas tue dapat menahan kemalangan...
kedua.. pihak berwajib juga aku rasa memang kena usaha lebih untuk memainkan peranan sebagai badan berwajib... dalam berita di TV3 semalam ada menyiarkan bahawa pihak berwajib tidak menjawab panggilan sebaliknya panggilan dimasukkan dalam peti suara kerana laporan kemalangan hanya boleh dibuat pada waktu kerja sahaja....
jadi menjadi satu persoalan... macam mana kalau ada kemalangan pada hari-hari minggu.. sebab lembaga nie x beroperasi pada hari minggu.. ( selebihnya korang tengok berita tv3 ar... )
dan ada juga yang menyarankan bahawa perkataan ekspress untuk bas ekspress patut diubah memandangkan maknanyer sama dengan berlumba-lumba..
no wonder kemalangan memang banyak...
so, diharap pihak berwajib main peranan sebab benda nie bukannyer baru.. dulu aku rasa dah kuar dah persoalan nie... kalau korang ingat la..
persoalan tentang relevankan perkhidmatan bas pada waktu malam.. aku ingat ramai dah bersetuju malam xde perkhidmatan bas but others says dat perlu sebab selesa dan mudah..
semua ( termasuk aku... ) perlu memainkan peranan penting... sebagai pihak berwajib.. kena kaij selidik dan pinda akta atau etc.... driver bas... bertimbang rasa apabila dalam bertugas...
kita sebagai pengguna... memperingati yang lain agar lebih berhati-hati dalam menaiki bas dan menyedarkan orang ramai mengenai hak anda dalam setiap aspek... tidak kira masa naik kenderaan ke.. masa beli barang ke... perlu juga selidik...
mari bersama kita sedeqahkan al-Fatihah buat mereka yang pergi...

ahmadiqbalhakim

1 comment:

  1. sedih gila la weh . dah la ade yg adik beradik , sumai isteri . isk .

    ReplyDelete